Premiera gogli Oculus CV1 oraz ich specyfikacja – kiedy, co i jak?

Autor:
oculus-rift-cv1-pierwsze-info

Targi Gamescom, mimo że są mniej spektakularne niż E3, przyniosły nieco nowinek na temat legendarnych już gogli Oculus CV1 (czyli wersji konsumenckiej, czy też masowej jak kto woli). Czego możemy się po nich spodziewać, czy ich premiera nadal będzie odkładana w nieskończoność, no i co ze wsparciem dla konsol nowej generacji?

Czy DK2 jest ostatnią wersją gogli deweloperskich nim światło ujrzą CV1?

Taki jest plan. Choć z wcześniejszych dyskusji na forum Oculusa, można wnioskować, że przed samą premierą CV1 może pojawić się zestaw DK3. Różniłby się on zdjętymi ewentualnymi zabezpieczeniami, czy też możliwością podłączenia większej liczby urządzeń do gogli. Wydanie DK3 na krótko przed premierą CV1, pozwoliłoby też zebrać opinię na temat samego urządzenia, wprowadzić ostatnie szlify w sprzęcie i oprogramowaniu, a przede wszystkim dostosować gry do nowej wersji gogli. Zakładając jednak, że DK2 ma być ostatnim zestawem deweloperskim, bardzo możliwe, że CV1 będzie zarówno wersją konsumencką jak i deweloperską.

Kiedy premiera CV1?

Dokładnej daty nikt jeszcze nie podał, być może zmieni się to niebawem za sprawą konferencji Oculus Connect, która odbędzie się 19-20 września tego roku. Jednak według wielu źródeł najbardziej prawdopodobna jest końcówka przyszłego roku. Sami twórcy, sugerują nam wiele niedomówieniami typu „niedługo”, czy też „kwestia miesięcy”. Patrząc na to, że gogle DK2 mają być ostatnią konstrukcją deweloperską, wydaje się to całkiem możliwe. Jeżeli jednak wrzesień nie przyniesie konkretnych wiadomości, kolejna szansa na informacje, będzie już podczas GDC 2015 na początku przyszłego roku.

Specyfikacja techniczna CV1

Kolejne kluczowe pytanie. Wiemy na pewno, że będzie lepiej niż w DK2, przyjrzyjmy się więc możliwością:

Rozdzielczość: „Więcej niż 1080p” – najbardziej prawdopodobna opcja to 1440p, zarówno pod względem finansowym jak i technologicznym. Plotki mówią również o zastosowaniu nowych wyświetlaczy 4k od Samsunga. Choć wtedy wymagałoby to stosowania przeskalowanego obrazu, co w rezultacie mogłoby przynieść niewiele lepsze efekty. Choć ostatecznie głównym czynnikiem wyboru może być chęć uniknięcia tzw. Screen Door Effect. Pytanie, czy nie da się tego wyeliminować w inny sposób niż zwiększenie rozdzielczości.

Częstotliwość odświeżania: „Będzie to na pewno więcej niż 75Hz poznane w DK2.” Planowo CV1 ma działać z częstotliwością 90Hz. Choć w połączeniu z 1440p wydaje się, że to może być kres możliwości dla złącza HDMI 1.4b (a być może i nawet odrobinę za dużo). Zostają więc rozwój technologii typu time warp, czy też skalowanie obrazu już w samym urządzeniu. Można też szukać rozwiązania w Display Port, jednak ten znów nie jest jeszcze, aż tak popularny, a CV1 ma być rozwiązaniem dla „mas”.

Inne: Co jeszcze ulegnie poprawie? CV1 ma być mniejszy, lżejszy i wygodniejszy. Dostosowany do użytkownika, z poprawioną optyką (większe FOV?) i lepszym software. O innych zmianach niewiele wiadomo, choć wśród powyższych określeń można dopasować praktycznie wszystko.

Czy Oculus CV1 (jak i inne) będą działać z konsolami nowej generacji?

Gogle CV1 nie będą współpracować z konsolami. Prawdopodobnie kolejne wersje również. Głównym problemem są ograniczenia technologiczne. Konsole w obecnej specyfikacji będą istnieć jeszcze przez minimum 5 lat. Natomiast rozwój technologii VR jest tak szybki, że ciężko by było stać w miejscu przez ten czas. Patrząc na to ile się zmieniło przez ostatnie 2 lata, za kolejne 5 będziemy w zupełnie innym miejscu. Natomiast konsole, ze swoją mocą będą podobne do niskiej klasy komputerów. Nie da się ukryć, że w tym czasie czeka nas zwiększenie rozdzielczości, czy częstotliwości odświeżania (i tym samym FPS`ów). O ile na chwile obecną next-geny poradziłyby sobie z goglami DK2, tak przy założeniu chociażby 4K i 90 FPS, pomijając już kwestie wydajności sprzętu to chociażby sam port HDMI 1.4 to zbyt mało. A trzeba zauważyć, ze plany są dużo większe. Kto wie, może za pieć lat będziemy mówić o 8K i 120FPS 🙂

Shares
Menu